Skip to content

ARN rapportage 2020

Financieel verslag

steinar-engeland-drw6RtOKDiA-unsplash

Bij ARN staat alles in het teken van de verantwoorde en hoogwaardige recycling van auto’s. Als uitvoeringsorganisatie faciliteren we de recyclingketen: van de inname van demontage auto’s tot en met het nuttige hergebruik van zelfs de kleinste onderdelen en grondstoffen ervan.

We financieren onze recyclingactiviteiten voor auto’s vanuit het fonds recyclingbijdrage, welke is opgenomen in de Stichting Auto Recycling. De activiteiten voor de recycling van batterijen worden gefinancierd vanuit het fonds beheerbijdrage batterijen, dat is opgenomen in de Stichting Autobatterij Recycling.

Stichting Auto Recycling Holding

Totaal
2020
Totaal
2019

Gecombineerde balans per 31 december 
(na resultaatbestemming in euro)



1. Immateriële Vaste Activa

316.874

423.735

2. Materiële Vaste Activa

142.017

14.957.654

3. Financiële Vaste Activa

69.509.728

57.961.275

Totaal vaste activa

69.968.619

73.342.664

4. Voorraden 

0

489.041

5. Vorderingen

9.668.304

5.147.278

6. Liquide Middelen

12.599.176

8.711.925

Totaal vlottende activa

22.267.480

14.348.244

Totaal activa

92.236.099

87.690.908

7. Eigen vermogen 

14.521

14.521

Totaal eigen vermogen

14.521

14.521

8. Fonds recyclingbijdrage

62.920.646

67.808.992

9. Fonds beheer batterijen

22.299.123

15.142.707

10. Voorzieningen

3.100.000

99.868

11.  Langlopende Schulden

9.711

10.074

12.  Kortlopende Schulden 

3.892.098

4.614.746

Totaal schulden

92.221.578

87.676.387

Totaal passiva

92.236.099

87.690.908

Stichting Auto Recycling Holding

Totaal
2020
Totaal
2019

Gecombineerde winst- en verliesrekening per 31 december
(in euro)



13.  Opbrengst recyclingbijdrage

11.869.973

16.102.349

14. Opbrengst beheerbijdrage batterijen

7.304.153

3.454.512

15.  Opbrengst beleggingen

3.541.846

6.238.414

16.  Overige opbrengsten

0

6.158.718

Totaal opbrengsten

22.715.972

31.953.993

17.  Kostprijs omzet 
         Kosten uitbesteed werk en andere

13.774.902

12.024.591

18.  externe kosten

1.167.569

2.692.069

19.  Lonen en salarissen

1.652.405

3.832.574

20. Sociale lasten en pensioenlasten

395.392

1.014.620

21.  Afschrijving op vaste activa

595.589

4.083.853

22.  Overige waardeverminderingen 

2.598.843

4.875.445

23. Overige bedrijfskosten

0

9.780

24. Rentelasten en soortgelijke kosten

188.512

177.041

Totaal bedrijfslasten

20.373.212

28.709.973

Bedrijfsresultaat

2.342.760

3.244.020

25.  Belastingen over het resultaat

-74.690

-202.708

Resultaat na belastingen

2.268.070

3.041.312

markus-spiske-u-s3EG1QUXw-unsplash

Opdracht

Onze opdracht oogt simpel, maar is in de praktijk uitdagend voor zowel ARN als de betrokken ketenpartners: zo effectief en efficiënt mogelijk een 95%-recyclingprestatie bereiken en op die manier de continuïteit van autorecycling waarborgen.

Om onze wettelijke taak voor de milieuverantwoorde recycling van afgedankte auto’s te kunnen uitvoeren, betaalt de koper van een nieuwe personen- of bestelwagen een recyclingbijdrage. Een situatie waarin overigens in 2021 verandering komt, omdat de recyclingbijdrage vanaf april van dat jaar geldt voor alle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen.

Een optimale duurzaamheidsprestatie is van drie factoren afhankelijk: economie (kosten), ecologie (CO2-footprint) en recyclingpercentage. Bij ARN sturen we doorlopend op een zo goed mogelijk evenwicht tussen deze factoren.

Ontwikkelingen tijdens het boekjaar

Covid-19 crisis

De bedrijfsvoering van ARN Holding B.V. is sinds het voorjaar van 2020 beïnvloed door de nog altijd lopende overheidsmaatregelen die het gevolg zijn van de Covid-19 crisis. We hebben de effecten kunnen beperken door het nemen van een aantal kostenbesparende maatregelen en door het stopzetten of uitstellen van enkele projecten.

De Covid-19 crisis heeft ook de resultaten van de Stichting Auto Recycling niet ongemoeid gelaten. De omzet recyclingbijdrage is als gevolg van de lagere nieuwverkoop auto’s gedaald van € 16,1 miljoen in 2019 naar € 11,9 miljoen in 2020.

Splitsing Stichting Auto & Recycling

Ter voorbereiding op de introductie van de Algemeen verbindend verklaring (Avv), die regelt dat vanaf april 2021 een recyclingbijdrage wordt geheven op alle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen, is in 2020 de Stichting Auto & Recycling opgesplitst. In de nieuwe structuur wordt uitgegaan van de Stichting Auto Recycling Holding, met daaronder de Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling. Op deze wijze is een logische scheiding aangebracht tussen de verplichte geldstromen voor autorecycling en de vrijwillige deelname aan het systeem voor batterijrecycling.

Verkoop ARN Recycling B.V.

Op 1 januari 2020 heeft ARN Holding B.V. haar voormalige dochteronderneming ARN Recycling B.V., beter bekend als de ‘post shredder technology’-fabriek, overgedragen, waarbij de formele overdracht op 10 maart 2020 heeft plaatsgevonden.

Met deze overdracht stapt ARN verder als actief deelnemer uit de autorecyclingketen en kunnen we ons nog sterker richten op onze rol als facilitator voor de keten.

Rapportage

In de gecombineerde balans en in de gecombineerde winst-en-verliesrekening zijn de cijfers opgenomen van Stichting Auto Recycling Holding, Stichting Auto Recycling, Stichting Autobatterij Recycling, ARN Holding B.V. en ARN Auto Recycling B.V.

De geconsolideerde jaarrekening van ARN Holding B.V. is opgesteld op basis van BW 2 Titel 9. De jaarrekeningen van de stichtingen zijn opgesteld op basis van eigen grondslagen. De belangrijkste verschillen met BW 2 Titel 9 zijn de vorming van het fonds recyclingbijdrage, vorming van het fonds beheer batterijen en het niet consolideren van haar groepsmaatschappijen in de jaarrekening van Stichting Auto Recycling.

Met ingang van eind april 2021 wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto’s waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd. De recyclingbijdrage geldt dan niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook voor auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland en voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen.

Op de meeste auto’s in Nederland wordt al een recyclingbijdrage geheven. Vanaf april 2021 zal dit gaan gelden voor álle auto’s, dus ook voor geïmporteerde auto’s. Ongeacht of het nieuwe of oude auto’s zijn en ongeacht of ze door een particulier of garagebedrijf worden ingevoerd.

De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW. De website www.wemakenerietsmooisvan.nl geeft specifieke informatie over de gewijzigde recyclingbijdrage.

kai-wei-wP2Lc6uhw80-unsplash (1)

Toelichting op het financieel verslag 2020

  1. Immateriële vaste activa
    De immateriële vaste activa bestaan uit aangeschafte software en worden lineair tot nihil afgeschreven in vijf jaar.
  2. Materiële vaste activa
    Materiële vaste activa bestaan onder andere uit machines, installaties en andere vaste bedrijfsmiddelen. Als gevolg van de verkoop van dochteronderneming ARN Recycling B.V. in 2020 en de doorgevoerde bijzondere waardevermindering op de droogleginstallaties is de waarde van de materiële vaste activa flink afgenomen in 2020.
    ARN Auto Recycling B.V. heeft eind 2020 191 drooglegunits (2019: 197), die bij aangesloten autodemontagebedrijven in bruikleen zijn gegeven.
  3. Financiële vaste activa
    Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling hebben het beheer van de beleggingsportefeuille ondergebracht bij twee vermogensbeheerders. De gelden worden belegd in zowel obligatie- als aandelenfondsen. De vermogensbeheerders hebben een defensief en duurzaam beleggingsbeleid meegekregen, afgeleid van het beleggingsstatuut van beide stichtingen. Hierdoor worden de risico’s die met beleggen samenhangen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt en wordt duurzaam beleggen gewaarborgd.
    De verkoop van dochteronderneming ARN Recycling B.V. heeft geleid tot een langlopende vordering voor de periode 2022-2025.
  1. Voorraden
    Eind 2020 zijn er geen voorraden.
  2. Vorderingen
    De post vorderingen bestaat voornamelijk uit debiteuren, nog te factureren beheerbijdragen batterijen, een kortlopende vordering als gevolg van de verkoop van dochteronderneming ARN Recycling B.V. en overige vorderingen.
  3. Liquide middelen
    De gelden van Stichting Auto Recycling Holding, Stichting Auto Recycling, Stichting Autobatterij Recycling, ARN Holding B.V. en ARN Auto Recycling B.V. zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen.
  4. Eigen vermogen
    Het stichtingskapitaal is gestort door de bestuurders RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en STIBA. Iedere organisatie heeft een evenredig deel van het kapitaal gestort.
  5. Fonds recyclingbijdrage
    In het fonds recyclingbijdrage wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Auto Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer autowrakken (Bba). Het resultaat met betrekking tot Bba wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds recyclingbijdrage. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven.
  6. Fonds beheer batterijen
    In het fonds beheer batterijen wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat met betrekking tot Bbb wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds beheer batterijen. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven.
  7. Voorzieningen
    Voor de voorgenomen overdracht van de droogleginstallaties aan de autodemontagebedrijven is in 2020 een voorziening gevormd op basis van de te verwachten bijbehorende kosten.
  8. Langlopende schulden
    De aangesloten autodemontagebedrijven hebben een waarborg gestort voor het gebruik van logoborden. Per 31 december 2020 waren er 214 (2019: 222) autodemontagebedrijven met een aansluitovereenkomst.
  9. Kortlopende schulden.
    Kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit crediteuren, nog in te zamelen en te verwerken ARN-materialen, de administratievergoeding voor autodemontagebedrijven en de PST-vergoeding.
    De post materiaalverplichting autodemontagebedrijven geeft de nog uit te keren administratievergoeding aan de autodemontagebedrijven en de nog te verwachten kosten voor inzameling en verwerking weer. De verplichting is gekoppeld aan de openstaande materiaalsaldi per bedrijf. Openstaande materiaalsaldi worden veroorzaakt door materialen die zich nog in de voor demontage afgemelde wrakken of aanwezige emballage bevinden, of al wel zijn afgevoerd maar nog niet geclaimd.
  10. Opbrengst recyclingbijdrage
    In totaal is in 2020 voor 410.302 (2019: 519.572) nieuw geregistreerde voertuigen een recyclingbijdrage in rekening gebracht.
  11. Opbrengst beheerbijdrage batterijen
    De beheerbijdrage ligt voor Li-ion accu’s tussen de € 7 en € 160 inclusief btw en is afhankelijk van het gewicht van een accu. De beheerbijdrage voor lood (start)accu’s bedraagt € 0,05 exclusief btw. Over 2020 zijn voor 100.608 (2019: 43.378) batterijen voor elektrische auto’s en voor 954.561 (2019: 997.652) lood (start)accu’s beheerbijdragen in rekening gebracht.
  12. Opbrengst beleggingen
    De Stichting Auto Recycling en Stichting Autobatterij Recycling hebben haar vermogensbeheerders een defensief mandaat gegeven, dat wordt gekenmerkt door met name te beleggen in obligaties en aandelen. De hier verantwoorde opbrengst betreft de dividendinkomsten en obligatierente.
  13. Overige opbrengsten
    Overige opbrengsten bestaan voornamelijk uit de in- en verkoop van materialen. Na de verkoop van dochteronderneming ARN Recycling B.V. komt dit niet meer voor.
  14. Kostprijs omzet
    Door de 214 (2019: 222) aangesloten autodemontagebedrijven zijn in 2020 186.300 (2019: 197.650) wrakken gedemonteerd. Aan deze autodemontagebedrijven zijn administratievergoedingen uitgekeerd. Daarnaast bestaat de kostprijs omzet uit kosten voor inzameling en verwerking van de ARN-materialen, service en onderhoud aan droogleginstallaties, de dotatie aan de voorziening overdracht activa en de PST-vergoeding.
  15. Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
    Deze kosten betreffen onder andere publiciteit, huisvesting, kantoor, vervoer en overige bedrijfskosten.
  16. Lonen en salarissen
    Het gemiddeld personeelsbestand bij ARN bestaat uit 20,7 fte (2019: 66,0 fte). Daarnaast heeft Stichting Auto Recycling Holding een bestuur met vier bestuurders en ARN Holding B.V. heeft een Raad van Commissarissen met drie leden.
  17. Sociale lasten en pensioenlasten
    Deze post bestaat naast de wettelijk verplichte sociale lasten uit de pensioenlasten. Werknemers van 21 jaar en ouder nemen vanaf hun indiensttreding deel aan een collectieve pensioenregeling.
  18. Afschrijving op vaste activa
    De afschrijvingen betreffen met name afschrijvingen op de droogleginstallaties die ARN Auto Recycling B.V. in bruikleen heeft gegeven aan de autodemontagebedrijven.
  19. Overige waardeverminderingen

Door de voorgenomen overdracht van droogleginstallaties aan autodemontagebedrijven is een bijzondere waardevermindering doorgevoerd op de materiële vaste activa.

  1. Overige bedrijfskosten
    In 2020 zijn er geen overige bedrijfskosten.
  2. Rentelasten en soortgelijke kosten
    Dit betreft met name beheerkosten voor de beleggingen.
  3. Belastingen over het resultaat
    ARN Holding B.V. vormt samen met haar dochtermaatschappij een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.
Back to top