Skip to content

De efficiency in de recyclingketen opnieuw verbeterd 

Recyclingbijdrage in 2020: € 35,00

ARN HKS Amsterdam ROB van der LINDEN HKS Amsterdam Rob van der Linden ARN

In het in vele opzichten uitdagende 2020 is opnieuw een goede recyclingprestatie van 98,3% behaald in de recyclingketen. Een mooie prestatie van ARN en zijn ketenpartners; zeker in het licht van de Covid-19 crisis, die nagenoeg het hele jaar zijn invloed deed gelden. De recyclingbijdrage lag in 2020 op 35 euro en is per 1 januari 2021 vastgesteld op 30 euro.

Voor elke nieuwe auto die in Nederland op de weg komt wordt een recyclingbijdrage afgedragen. De hoogte van die bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld door de Stichting Auto Recycling, waarin RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba zitting hebben.

De partners in de stichting vertegenwoordigen samen de Nederlandse autobranche. ARN geeft namens de branche uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid op het gebied van recycling. De wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling inclusief energieterugwinning kan mede dankzij de recyclingbijdrage worden gehaald. Dit in een gezamenlijke inspanning van ARN met circa 300 ketenpartners: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.

IMG_2801

Vanaf april 2021 recyclingbijdrage gekoppeld aan kentekenregistratie

Met ingang van april 2021 wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto’s waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd. De recyclingbijdrage geldt dan niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook voor auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland en voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen.

Op de meeste auto’s in Nederland wordt al een recyclingbijdrage geheven. Vanaf april 2021 zal dit gaan gelden voor álle auto’s, dus ook voor geïmporteerde auto’s. Ongeacht of het nieuwe of oude auto’s zijn en ongeacht of ze door een particulier of garagebedrijf worden ingevoerd.

De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport uitgevoerd door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW. De website www.wemakenerietsmooisvan.nl geeft specifieke informatie over de gewijzigde recyclingbijdrage.

 

ARN Ingrid Niessing

Ingrid Niessing over belang recyclingbijdrage – ook voor importauto’s

‘Een gelijk speelveld en een breder fundament onder autorecycling’

Algemeen Directeur ARN Holding B.V. Ingrid Niessing vindt de vernieuwde recyclingbijdrage per april 2021 een goede en faire zaak. “Daarmee gelden gelijke regels in Nederland voor nieuw verkochte én voor (gebruikte) geïmporteerde auto’s. Dit is een stap die het fundament onder de autorecycling in Nederland versterkt. Het trekt de regels voor alle auto’s gelijk en creëert zo een level playing field. ‘Free riders’ betalen vanaf april 2021 ook mee aan het systeem dat een grote betekenis heeft voor de duurzame recycling van afgedankte auto’s. Echt iedereen die een auto op kenteken laat zetten, draagt straks bij aan een betere wereld met minimaal 95 procent recycling. Dit is een verdere stap in het zorgen voor een circulaire samenleving.”

Het gaat al met al om serieuze aantallen en bedragen. ARN gaat uit van (pre-Covid-19) schattingen dat per jaar zo’n 240.000 auto’s in Nederland worden geïmporteerd. Daar staat weliswaar tegenover dat jaarlijks 200.000 auto’s worden geëxporteerd, maar daarmee is het ‘verschil’ nog steeds omvangrijk. “De Algemeen verbindend verklaring gaat een bijdrage leveren aan het gelijke speelveld. De boodschap aan de importeurs van gebruikte auto’s: er is niets op tegen om een aantrekkelijk geprijsde auto van over de grens naar Nederland te halen, maar dat ontslaat je niet om deel te nemen aan de circulaire economie.”

Back to top