Skip to content

Drie experts, drie visies

De toekomst van batterijrecycling in Europa

Bil-06-scaled

Ambitieuze duurzaamheidsdoelen, verplichte CO2-reductie en toenemende materiaalschaarste dwingen Europa tot een eigen strategie op het gebied van recycling en productie van aandrijfaccu’s. We leggen diverse belangenbehartigers daarom de volgende stelling voor: ‘Hoe ziet de toekomst van batterijrecycling in Europa eruit?’

Fredrik Andresen, BatteriRetur

“Europa heeft veel kansen voor een prima positie in batterijproductie en -recycling”

Fredrik Andresen is Managing Director bij de Noorse wereldleider in batterij-inzameling en ontlading BatteriRetur. Hij is ook de baas bij de nieuwe state-of-the-art batterijrecycleraar Hydrovolt; een joint venture van Norske Hydro en Nortvolt. Onder de naam BatteriRetur recyclet het vanaf november op industriële schaal aandrijfbatterijen.

“BatteriRetur is wereldleider op het gebied van batterij-inzameling en ontladen. We recyclen allerlei typen batterijen. Het afgelopen decennium zijn we echter de nadruk gaan leggen op batterijpakketten uit elektrische voertuigen. Wereldwijd zijn we inmiddels een vooraanstaande speler. Aan de volgende stap, het recyclen van batterijen, werken we nu ook. In het Noorse Fredrikstad, dicht bij de Zweedse grens en een uurtje rijden vanaf Oslo, bouwen we een nieuwe recyclingfaciliteit: Hydrovolt. Zoals de naam doet vermoeden, zal Hydrovolt volledig op hernieuwbare energie gaan draaien. We recyclen er li-ion batterijen afkomstig uit elektrische voertuigen, naast batterijen uit de marinesector. Aan het eind van het jaar moet de faciliteit de deuren openen. In eerste instantie richten we ons op de Noorse thuismarkt. We kunnen, als hét EV-land van de wereld, immers rekenen op een stabiele aanvoer van batterijen. De ambitie is om ook batterijen vanuit andere delen van Europa te verwerken. De eerste gesprekken met mogelijke aanbieders lopen al. BatteriRetur zamelt de batterijen in, zorgt voor het diepontladen en de ontmanteling. Vervolgens gaan ze naar de Hydrovolt-faciliteit. In de eerste jaren verzorgt BatteriRetur het operationele proces in de Hydrovolt-faciliteit. Hoewel we nog niet alles kunnen prijsgeven over onze innovaties, hebben we de gezonde ambitie om een hogere recyclingratio te halen dan dat we vandaag de dag in Europa zien. Onze technologie is een mix van bekende én nieuwe technologie. We beginnen met een materiaalrecyclingsefficiëntie van minimaal 80 procent, maar we denken dat het veel beter kan. Ons doel is om weinig tot geen afval te produceren. De jaarlijkse capaciteit is 8.000 ton, maar zal zich snel verder uitbreiden.

Hoewel we nog niet alles kunnen prijsgeven over onze innovaties, hebben we de ambitie om een hogere recyclingratio te halen dan dat we vandaag de dag in Europa zien

Fredrik Andresen, BatteriRetur

In Europa zijn zeker meer batterijrecyclingfaciliteiten nodig. En aan die uitbreiding werken we graag mee. We willen graag een flink marktaandeel op het continent verkrijgen. Onze focus is als gezegd eerst Noorwegen, maar we hebben banden met Europese initiatieven als Reneos en natuurlijk Hydrovolt. We werken nauw samen met verschillende Europese autoproducenten en andere industrieën. In de productie van batterijen hopen we op een aantal veranderingen, zodat de recycling van batterijen makkelijker en meer efficiënt zal gaan. We zouden graag zien dat de sector schonere energie gebruikt, dat er een strengere controle is op de materiaalstromen en dat overheden veel ondersteuning bieden. Verder hopen we op het vergroten van urban mining. De verwachting is dat er meer spelers op de markt komen en dat de stromen van ruwe materialen volwassener worden. Europa heeft veel kansen om een prima positie te verwerven in zowel de productie als recycling van li-on batterijen. Dominante partijen in de productie- en recycling van batterijen zijn nu LG, Panasonic en SAFT. In Scandinavië zie je de opkomst van Northvolt met haar gigafactory in Zweden. En ook Noorse bedrijven met ambitieuze plannen voor de fabricage van batterijcellen. Veelbelovend is de samenwerking tussen Hydro, Equinor and Panasonic. Zij werken aan een duurzame en op kosten concurrerende Europese batterijmarkt.”

Johan van Peperzeel, Van Peperzeel is de inzamelaar van oude accu's in Nederland en België

Johan van Peperzeel, Van Peperzeel B.V.

“Kobalt en nikkel zijn king. Batterijproducenten willen eigenaar van de grondstoffen blijven”

Van Peperzeel B.V. in Lelystad regelt in opdracht van ARN alle inzameling, logistiek en verwerking van aandrijfbatterijen in Nederland. Dga Johan van Peperzeel bouwt achter de schermen hard aan een Europese infrastructuur voor inzameling en recycling.

“Wij verzamelen alle soorten batterijen en accu’s, van knoopcellen tot fietsaccu’s, van AA-batterijen en loodaccu’s tot zelfs die van onderzeeboten, en zorgen dat die bij de juiste verwerker terecht komen. Zo verzorgen we ook de logistiek voor de batterijen en accu’s afkomstig van ARN. Vooral in loodaccu’s zijn we groot; met 12.000 ton op jaarbasis hebben we ongeveer 20% marktaandeel. In de ruim vier decennia van ons bestaan – de derde generatie loopt inmiddels ook al rond het bedrijf – zijn we langzaam steeds meer activiteiten gaan ontplooien. Sinds de eerste hybrides in de jaren negentig verzamelen we ook batterijen van elektrische auto’s. Inmiddels hebben we veel ervaring met li-ion accu’s. Het vervoer daarvan is specialistisch werk, want moet uit veiligheidsoverwegingen veilig gebeuren, in een aparte transportcontainer. De eindfase; het recyclen van batterijen deden we nog niet, maar pakken we op korte termijn op. Zo rond eind 2023 verwachten we dat de volumes van li-ion accu’s gaan toenemen tot zo’n 1.500 ton op Nederlandse markt. Dan willen we er als recycleraar klaar voor zijn. De complete recyclinglijn is al ontwikkeld. Voor alle stromen hebben we een proces klaarstaan en de afnemers gevonden. Het is nu nog een kwestie van een vergunning, de juiste locatie en het liefst een partner die ons financieel ondersteunt.

Dat we in Europa onze eigen li-ion batterijen moeten gaan produceren en recyclen staat vast. Zo voorkom je afhankelijkheid van Azië en de VS

Johan van Peperzeel, Van Peperzeel B.V.

“Het recyclingproces voor de aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s zoals wij dat voor ogen hebben, begint met eerst diep-ontladen, dan shredderen om vervolgens de non-ferrous en de black mass, het anode- en kathodemateriaal, eruit te halen. Het diep-ontladen vraagt speciale aandacht en we denken hier een mooie unieke oplossing voor te hebben. Het is een efficiënt proces en de gescheiden materialen na shredderen zijn van hoge kwaliteit. We verwachten dat in drie tot vijf jaar ongeveer vijfduizend ton EV-batterijen voor recycling beschikbaar zullen zijn op de Nederlandse markt. Waarna we op termijn – vanaf pakweg 2040 – in Nederland naar de 50.000 ton zullen gaan als alle voorspellingen uitkomen. In Europa gaan we straks immers richting de 1,5 miljoen ton aan afgedankte li-ion batterijen op jaarbasis.

Dat we in Europa onze eigen li-ion batterijen moeten gaan produceren en recyclen staat vast. Zo voorkom je afhankelijkheid van Azië en de VS. Want een grondstoffenoorlog; die komt er. De grondstoffen worden schaarser en de prijzen gaan omhoog. Als je eenmaal eigenaar bent van een grondstof, dan wil je dat als batterijproducent blijven. Wat geldt is: kobalt en nikkel zijn king! Die verzameling en verwerking van li-ion batterijen moeten we in Europa slim organiseren. Zolang de huidige strenge veiligheidseisen blijven bestaan, vervoer je naast een afgedankte batterij heel veel lucht. De vervoerskosten zijn hoog. Je moet de verwerking dus dicht bij huis houden. Je zou elk land in Europa moeten verdelen in grote regio’s. Nederland zou dan één regio zijn, Frankrijk bijvoorbeeld vijf regio’s. In elke regio zet je een diepontlaad- en shredderlijn neer. Het koper, ijzer en het kathodemateriaal met lithium, nikkel, kobalt en mangaan herwin je en transporteer je naar een aantal grote, efficiënte verwerkingscentra in Europa. Want op kleine schaal kathodemateriaal verwerken, dat gaat kostentechnisch niet. Het idee is dus om heel veel logistieke hubs in Europa te creëren en een aantal grote spelers het waardevolle materiaal laten verwerken. Het separatiemateriaal, de kunststoffolie en het elektrolyt blijven nog even lastig, maar verder kun je zeker 90 procent van een li-ion batterij recyclen.”

_DSC3308

Janet Kes, ARN

“We hebben hier de infrastructuur én bovengemiddeld veel elektrische auto’s”

Janet Kes, manager Batterijen en Quality Assurance bij ARN, bespeurt in binnen- en buitenland interesse voor de mogelijkheden van recycling én productie van aandrijfbatterijen. Hoe ziet zij de kansen?

“Er zijn veel Europese initiatieven om de recyclingcapaciteit voor het verwerken van Li-Ion batterijen te vergroten. De recyclingroutes bestaan uit een aantal voorbewerkingsstappen en uiteindelijk de terugwinning van de schaarse materialen als kobalt. ARN wordt met regelmaat benaderd door internationale bedrijven die mogelijkheden zien om in Nederland grootschalige recyclingactiviteiten van aandrijfbatterijen te starten.

ARN wordt met regelmaat benaderd door internationale bedrijven die in Nederland grootschalige recyclingactiviteiten van aandrijfbatterijen willen starten

Janet Kes, ARN

Begrijpelijk: Nederland heeft al jarenlang een goed ingerichte infrastructuur voor autodemontage en -recycling én is een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden. Met name de voorbewerkingsstappen kunnen goed in Nederland plaatsvinden; er zullen in Nederland relatief veel afgedankte batterijen vrijkomen, waardoor je snel een relevante schaalgrootte bereikt. Daarnaast biedt de aanwezige infrastructuur hier een goed vestigingsklimaat en veel aanknopingspunten voor nieuwe initiatieven – zowel als het gaat om demontage en recycling van aandrijfbatterijen, als om de productie van nieuwe, op basis van hergebruikte grondstoffen.”

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.

Back to top