Skip to content

Toename aandrijfbatterijen leidt tot grotere financiële verplichting

Voorspellingsmodel biedt inzicht in benodigde beheerbijdrage aandrijfbatterijen

 

Johan van Peperzeel, Van Peperzeel is de inzamelaar van oude accu's in Nederland en België

Vanuit het ARN Beheerplan worden aandrijfbatterijen ingenomen en verwerkt. De deelnemende auto-importeurs financieren deze activiteiten met beheerbijdragen per batterij. Nu het aantal elektrische auto’s snel groeit, wordt een fonds opgebouwd om ook in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen. ARN heeft in 2020 een voorspellingsmodel gebouwd waarmee alle ontwikkelingen worden meegewogen in de vaststelling van de jaarlijkse beheerbijdragen.

Het voorspellingsmodel dient om de benodigde beheerbijdragen nauwkeuriger te kunnen vaststellen, mede gelet op de toekomstige verplichtingen. Erin opgenomen zijn onder meer prognoses over de toekomstige kosten voor de inzamelingenverwerking. De geschatte levensduur van de aandrijfbatterijen, de export van elektrische auto’s etc. zijn meegenomen om zo een goede inschatting te kunnen maken wanneer en hoeveel van welke batterijen worden afgedankt. Maar ook het gemiddelde gewicht is een voorbeeld van de factoren die worden meegerekend om tot een goede schatting te komen van de toekomstige verplichtingen.

Snelle ontwikkelingen

“De ontwikkelingen in de markt gaan nu zo snel dat het goed is alle verschillende factoren die van invloed zijn op de toekomstige kosten voor de invulling van de producentenverantwoordelijkheid zo goed als mogelijk te modelleren”, zegt manager Batterijen Janet Kes. “Het model zal jaarlijks bijgewerkt worden met cijfers en ontwikkelingen van het afgelopen jaar om deze door te vertalen naar de toekomst. Op deze manier komen we tot een gewogen bepaling van de hoogte van de benodigde fondshoogte en bijbehorende beheerbijdrages om met de kennis van nu vijf jaar vooruit te kijken.”

_DSC2773

Levenscyclus heeft invloed

ARN levert de input voor het model op basis van diverse bronnen, waaronder verkoopcijfers van RAI Vereniging en exportdata uit de wagenparkstatistieken. Het maakt nogal wat uit of een batterij vijftien jaar meegaat of al na tien jaar moet worden vervangen. Kes: “In het rekenmodel gaan we uit van een conservatieve schatting, waarbij we vanaf een levenscyclus van een jaar of tien een groeiend aantal afgedankte autobatterijen voorzien. Na zo’n periode van gebruik verwachten we dat het aandeel afgedankte autobatterijen dat in aanmerking komt voor second use zal afnemen.”

Vinger aan de pols

In het Klimaatplan van de Nederlandse overheid is het streven dat alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen emissieloos zijn. Praktisch betekent dit dat een groot aantal nieuwe auto’s vanaf dat moment over een batterij zal beschikken. De technologische ontwikkelingen gaan snel en onverwachte innovaties vallen in de komende paar jaar niet uit te sluiten. “In deze zich snel ontwikkelende markt is het noodzakelijk om als uitvoeringsorganisatie van de productenverantwoordelijkheid vinger aan de pols te houden. Het voorspellingsmodel levert hieraan een belangrijke cijfermatige bijdrage”, besluit Janet Kes.

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.

Back to top