Skip to content

Goedkoper én beter voor het milieu

Pre-owned is waar we naartoe gaan

Autodemontage-DSC8751 copy

De tijd dat je bij de garage bij reparatie standaard een nieuw onderdeel in je auto kreeg ligt ver achter ons. Gebruikte onderdelen zijn het nieuwe normaal; eerst kijken of er een tweedehands onderdeel is, dat vaak nog even goed is als een nieuw exemplaar. Alleen als dat niet het geval is een nieuw exemplaar bestellen. Dat is duurzamer én goedkoper.

Autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven hebben de laatste jaren een recyclingpercentage van ruim 98 procent gerealiseerd. In totaal worden er jaarlijks ruim 200.000 auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen nuttig worden hergebruikt. Als een auto is afgemeld voor demontage, moeten binnen tien dagen de vloeistoffen en onderdelen worden verwijderd. Wanneer alle bruikbare onderdelen uit de auto zijn gehaald blijft het autowrak over. De verwijderde onderdelen krijgen vervolgens zo veel mogelijk een nuttige toepassing in een andere auto.

Hoewel dit logisch klinkt, is het de bedoeling dat het gebruik van originele gebruikte onderdelen flink toeneemt. Daarom lanceerde Stiba, de brancheorganisatie en belangenbehartiger van gecertificeerde auto-, motorfiets-, truck- en aanverwante voertuigdemontagebedrijven, in 2020 de campagne ‘Duurzaam Gebruikt’. Met deze campagne worden zowel garagebedrijven als consumenten gestimuleerd om meer gebruikte onderdelen te gebruiken.

Autodemontage-DSC8629 copy

Voordelen van originele gebruikte onderdelen

De inzet van gebruikte onderdelen levert voor iedereen voordeel op. Zo past het binnen de circulaire economie, is het tot wel 60 procent goedkoper, is het duurzaam omdat er geen grondstoffen voor nodig zijn en past het binnen de opdracht van alle lidstaten van de Europese Unie om ten minste 95 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig te hergebruiken. Naast alle milieuvoordelen is er ook een economisch belang, omdat de verkoop van gebruikte onderdelen voor veel autodemontagebedrijven een belangrijk onderdeel van hun verdienvermogen is. Tel daarbij op dat de gemiddelde levensduur van auto’s in 2020 18,9 jaar was en dat autodealers in veel gevallen ‘maar’ tien jaar onderdelen blijven leveren nadat het laatste model van de band is gerold, dan onderstreept dat nog eens de noodzaak van de inzet van originele, gebruikte onderdelen.

Sustainable Development Goals

Voor het vierde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.

Bij wet geregeld

In Frankrijk is, anders dan in Nederland, bij wet geregeld dat garagehouders voor een groot deel van de onderdelen voor auto’s van twee jaar en ouder bij reparatie ook een offerte voor hergebruik van originele onderdelen maken. Hoewel in de praktijk blijkt dat dit lang niet altijd gebeurt en zeker niet gehandhaafd wordt, heeft het wel een boost aan de verkoop van originele, gebruikte onderdelen gegeven. Vooral in het onafhankelijke servicekanaal voor tweede- en derdehands auto’s die zo’n zeven à acht jaar oud zijn. Dit komt met grote waarschijnlijkheid door het verhoogde bewustzijn dat de wetgeving heeft gebracht en de infrastructuur die gespecialiseerde bedrijven hebben opgezet voor de enorme stroom aan gebruikte onderdelen. Daar komt bij dat verzekeringsmaatschappijen in Frankrijk het gebruik van originele, gebruikte onderdelen stimuleren. Al met al heeft de verkoop van originele, gebruikte onderdelen er de laatste jaren een grote vlucht genomen.

Copy-paste, klaar!

De leek zal denken: als het in Frankrijk kan, waarom dan niet dit ook in Nederland zo optuigen? Toch is dat niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat je jaren bezig bent als je het bij wet geregeld wilt hebben. Gebruikte onderdelen zijn volop en snel verkrijgbaar: zowel online via de websites van de afzonderlijke autodemontagebedrijven als bij websites als onderdelenlijn.nl en totalparts.nl. Stiba onderzoekt daarnaast de mogelijkheden voor een centrale database – zoals die ook in Frankrijk wordt gebruikt – voor de Nederlandse markt. Voor het zover is, zijn er eerst nog wel wat uitdagingen te tackelen. Te beginnen met data, heel veel fabrikantendata. Een centrale database zal zo veel mogelijk informatie moeten bevatten over voertuigen en onderdelen, maar ook over alternatieve toepassingen en variantverschillen. En als een database eenmaal staat, zal deze voortdurend up-to-date gehouden moeten worden. Pre-owned is de toekomst voor veel sectoren en zeker ook voor garagebedrijven en hun klanten.

Back to top